رفلاکس معده در واقع عمل بازگشت اسید معده به مری است. که بیشتر افراد در طول زندگی حداقل یکبار آن را تجربه میکنند. اگر فقط گاهی این مشکل را تجربه میکنید خطر چندانی برای سلامتی ندارد اما اگر مدام تکرار میشود میتواند نشانه یک بیماری جدی باشد.
رفلاکس معده چیست؟
دریچهای بین معده و مری وجود دارد که اگر باز بماند اسید معده به مری برمیگردد. این اسید باعث ایجاد التهاب، سوزش و احساس ناراحتی در قفسه سینه میشود.
این مشکل میتواند به دلیل مصرف غذاهای چرب و تند، پرخوری، استرس، بارداری، مصرف دخانیات یا داروهی خاص و … باشد.
علائم رفلاکس معده
علائم رایج رفلاکس معده موارد زیر است:
- طعم ترشی یا تلخی در دهان
- درد در قسمت بالای شکم
- خس خس سینه
- خشک شدن دهان
- بوی بد دهان
- سوزش سر دل
اگر این علائم دائمی نباشند و فقط گاهی اتفاق میافتند با اصلاح سبک زندگی رفع میشوند اما اگر دائمی باشند باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

علائم خطرناک این بیماری چیست؟
- سختی در بلع
- استفراغ بی دلیل و مداوم
- احساس درد شدید در قفسه سینه
- حس گیر کردن غذا در مری
- کاهش ناگهانی و بی دلیل وزن
اگر این علائم را دارید حتما باد به پزشک مراجعه کنید.
راههای ساده برای کنترل بیماری
- پرهیز از غذا خوردن قبل از خواب
- خوردن وعدههای کوچک
- اجتناب از خوردن غذاهای تند،چرب، قهوه و نوشابه و …
- عدم مصرف سیگار
- کنترل استرس و اضطراب
رفلاکس معده یک بیماری شایع اما قابلکنترل است. شناخت علائم آن و اقدام بهموقع برای درمان، از بروز عوارض جدی جلوگیری کنید. اگر علائم شما شدید، مداوم یا همراه با مشکلاتی مثل بلع سخت، کاهش وزن یا درد سینه باشد، بهتر است بدون تعلل به پزشک مراجعه کنید.

