سردرد در بارداری یکی از مواردی است که دائما از سمت زنان باردار در موردش شکایت میشود. بسیاری از زنان با تکرار بیش از حد این یماری نگران سلامت خود و جنین میشوند.
اما خبر خوب این است این سردرد ها طبیعی است و خطری ندارد اما باز هم بد نیست که پزشک بررسی کند.
سردرد در بارداری چه علتی دارد؟
بدن یک خانم در این دوران تغییرات زیادی میکند. این تغییرات میتوانند منجر به مواردی از جمله سردرد شوند.
مهمترین دلایل بروز سردرد در این دوران عبارتند از:
- افزایش استروژن
- افزایش فشار روی رگها
- خستگی و کمخوابی
- افت قند خون
- ترک مصرف کافئین
این نوع سردردها معمولا خفیف هستند و با استراحت رفع میشوند.
این سردرد چه زمانی دیده میشود؟
سه ماه اول
در این دوره تغییرات هورمونی شدیدتر است. تحوع، استفراغ و افت قند خون میتواند این موضوع را تشدید کند.
سه ماه دوم
در این زمان چون بدن با شرایط سازگارتر شده است سردردها کاهش پیدا میکنند. پس اگر ادامه دار باشد باید سبک زندگی بررسی شود.
سه ماه سوم
در ماههای آخر خستگی و اضافه وزن و فشار خون بالا میتواند منجر به سردرد شود.
آیا این سردرد خطرناک است؟
معمولا خطرناک نیست اما گاهی میتواند نشانه یک مشکل جدی باشد. مواردی که باید جدی گرفته شود شامل موارد زیر است:
- اگر شدید و ناگهانی باشد.
- اگر همراه با تاری دید باشد.
- اگر همراه با ورم دست و صورت باشد.
- اگر همراه با تهوع و استفراغ مداوم باشد.
که در این شرایط مراجعه به پزشک ضروری میباشد.

چه کارهایی باید برای کاهش این بیماری انجام داد؟
راهکارهای ساده و بیخطر مثل نوشیدن آب کافی، مصرف وعده های غذایی منظم، خواب کافی و باکیفیت، مدیتیشن، کمپرس آب گرم یا سرد روی پیشانی و … میتواند بسیار کمک کننده باشد.

